vjerojatno ste svi upoznati s raspravama o kurikularnoj reformi, o tome što djeca trebaju cjelovito čitati i kako stvoriti u mladim ljudima ljubav prema čitanju, a ne ih mučiti s tekstovima koje ne mogu savladati, s kojima će se mučiti i koji će izazvati suprotan efekt od željenog ovakav prijedlog je korak naprijed, ali je po meni manjkav iz dva razloga 1) na popisu knjiga nema obveznih djela, nego nastavnici mogu samostalno odlučivati - po meni, trebalo bi za svaki razred imati nekoliko obveznih djela, a ostalo ostaviti na izbor, što nastavnicima, što učenicima 2) nema stripova na popisu
dakle, ne pitam da li trebaju biti, jer trebaju nego koji stripovi mislite da zaslužuju biti na tom popisu
i da li kao strip zajednica možemo iznjedriti nekakav prijedlog, inicijativu, facebook grupu, bilo što
if you tolerate this, then your children will be next
odlična ideja, vež sam razmišljao o tome i stripovi bi trebali biti obvezna lektira ovako na prvu, pada mi na pamet Sam samcat, Svagdnja borba, Svebor i plamena, Eternaut, Sharaz De, Aldebaran, Papak, Mostarske želje, Vrh bogova, Maus, Perzepolis, Pyongyang, Spomenar mog oca, Gluhe laste...
Iako mi najmlađe dijete polako napušta taj oblik školovanja koji obuhvaća lektiru, ja sam za stripove pod obavezno. To je način da klinci osim kulturne nadogradnje uvide da postoji još poneki način izražavanja. Nije sve u knjigama, muzici, slikama i filmovima. Osim toga uveo bih i obavezno gledanje nekih filmova, pa neka i o tome raspravljaju na satovima. Moralo bi se sve to skupa napraviti puno zanimljivije i dinamičnije od dosadašnjeg.
ako uspijemo napravit nekakav prijedlog, on bi morao imati glavu i rep odnosno, mora imati stripove prilagođene uzrastima dakle, ne treba nužno razmišljati o srednjoškolcima, za koje je ovo što supermark navodi odličan prijedlog, nego treba raditi i popise za 1.-4. razreda, pa 5.-8. ne treba pretjerivati s količinom, po 3-4 naslova za svaki razred
if you tolerate this, then your children will be next
Uh kada se samo sjetim ruskih klasika. Inače obožavatelj knjiga, nisam pročitao valjda ni jednu od tih lektira. Jednostavno mi je bilo dosadno jer sam bio premlad za takvo štivo. Nisam ni sada neki ljubitelj. Tada i nije bilo toliko stripova da se može izvući za lektiru, no danas ima. Mislim da bi Corto bio jako dobar za srednju školu. Također Rabinov mačak... Za osnovnu više razrede Usagi? Preozbiljno, preneozbiljno, prenešto? Teško mi je odrediti za osnovnu školu...
What you call sanity, it’s just a prison in your minds that stops you from seeing that you’re just tiny little cogs in a giant absurd machine.
Svakako stripove treba uključiti u lektiru. Pade mi na pamet strip "Sam samcat", sjajno za srednjoškolce... Ili "Šetač", "Spomenar mog oca"... Zašto ne i neki Alan Ford.
Odličan topic, trebalo bi malo razraditi to od 1. do 4. razreda, pa od 5. do 8. i kroz srednju školu, a onda studijski i diplomski radovi pa doktorati na filozofskom.
Što se tiče od 1. do 4., Asterix, Lucky Luke i Umpah Pah na prvu padaju na pamet, od 5. do 8. logično Osmoškolci, Svebor i Plamena, Mostarske kiše, u srednjoj barem pola Fibrina kataloga (uključujući i Ženski strip na Balkanu zbog ukazivanja na stripovsko "žensko pismo" i tematiziranje rodnih i spolnih stereotipa i ravnopravnosti, a za faks Eternauta, Rabinova mačka (različitost i tolerancija), Mausa (holokaust), Pjongjang (totalitarizam), Inkal (fantastični ep s jakim religijskim konotacijama), veći dio Bilalova opusa zbog filozofičnosti i metafizičnosti...
Ima toga koliko ti srce želi, pa krenuti po žanrovima kao za filmove, od vesterna preko egzistencijalnih drama do fantastike i satire, a sve kroz polifoni i što pluralniji pristup, tradicija vs. modernost, tematski, idejni, narativni i općenito izvedbeni prosedei...
I-haj-haj koliko toga ima...
Ja necu imati s kim ostati mlad ako svi ostarite, i ta ce mi mladost teško pasti...
Evo, moj stariji sin je u prva 3 razreda pročitao; skoro sve tintin albume od algoritma, jedno 5 gastona od zg naklade, 3-4 lucky luke-a, 3-4 asterixa, 3-4 spirou-a, brdo garfielda, 2-3 štrumpfova od čk, calvin & hobbes-a od algoritma, par malih spirou-a, neznamkolko spider-man-a ... najbolje je što to nosi po školi pa onda i frendovi iz razreda idu aste stvari posuđivati u knjižnicu.
"How long, not long, 'cause what you reap is what you sow!"
pričao mi je frend koji je pohađao MIOC prije cca 25 godina, da je napisao za lektiru 2 alan forda. imali su foru da ako je knjiga za taj mjesec nedostupna u knjižicama, da se može odraditi alternativa po izboru a on odradio epizodu 12 umjetnika ak se ne varam
Sjećam se da je meni jedan od prvih doticaja sa stripom bila pasica Borovnice u čitanci hrvatskog jezika. Te što danas i dalje čitam stripove dijelom je zasluga i moje fascinacije tom pasicom. U pitanju je 'špinat/blitva' 'blinat/špitva', još pamtim a prošlo je preko 20 godina.
Tako da ja za lektiru prva četiri razreda predlažem Borovnicu.
odlična ideja, vež sam razmišljao o tome i stripovi bi trebali biti obvezna lektira ovako na prvu, pada mi na pamet Sam samcat, Svagdnja borba, Svebor i plamena, Eternaut, Sharaz De, Aldebaran, Papak, Mostarske želje, Vrh bogova, Maus, Perzepolis, Pyongyang, Spomenar mog oca, Gluhe laste...
Supermark još dan-danas ne vjeruje kad mu govore da postoje drugi stripovi osim onih koje Fibra izda.
Originally posted by lwood
Zagora uvest od prvog osnovne
Ne bi to htjeli čitati, rekli bi da im je predjetinjast. Zajebavam se. I meni je dobar Zagor.
It would not be difficult, Mein Führer. Nuclear reactors could - heh, I'm sorry, Mr. President - nuclear reactors could provide power almost indefinitely.
borovnica i mali guj i njegov zmuj svakako u niže razrede mali spirou isto asteriks, umpah pah, lucky luke i gaston za iznad 5.razreda maurović je nezaobilazan i kordej i još starih, domaćih majstora
if you tolerate this, then your children will be next
Nisam baš siguran, većina fora u malom Spirouu su vezane za seks, pokušaje nabavke porno časopisa i slično. Ne bih to dao šestogodišnjacima, možda 5-8 razred, ali po meni ima i puno prikladnijih stripova.
Inače obožavatelj knjiga, nisam pročitao valjda ni jednu od tih lektira.
meni osobno fali točna i jasna slika što želimo postići lektirom u školi, pa da na osnovu toga analiziram koje konkretne stripove bih preporučio.
popularizacija ili kanonizacija? i kad čitam ove preporuke, nekako se svi hrvu između te dvije objektivne krajnosti: htjeli bi kanonska djela, ali da i djeca zavole stripove.
nisam pametan, nemam odgovor, ali teško mi je razmišljati o konkretnim naslovima bez konkretnog cilja.
Inače obožavatelj knjiga, nisam pročitao valjda ni jednu od tih lektira.
meni osobno fali točna i jasna slika što želimo postići lektirom u školi, pa da na osnovu toga analiziram koje konkretne stripove bih preporučio.
popularizacija ili kanonizacija? i kad čitam ove preporuke, nekako se svi hrvu između te dvije objektivne krajnosti: htjeli bi kanonska djela, ali da i djeca zavole stripove.
nisam pametan, nemam odgovor, ali teško mi je razmišljati o konkretnim naslovima bez konkretnog cilja.
topik sam otvorio potaknut jučerašnjim gostovanjem jokića u Nu2 koliko sam shvatio od njega, ali i čitajući predloženi kurikulum iz hrvatskog jezika, cilj je odgojiti čitatelja - da djeca postanu / ostanu čitatelji npr. nas je troje braće, a samo ja čitam znam još puno svojih vršnjaka kojima je zadnja pročitana knjiga vlak u snijegu ili nešto drugo iz tog razdoblja
if you tolerate this, then your children will be next
Za mene je kanonizacija sporedni cilj. Relativno nebitan u ovoj fazi.
Strip ima isti problem kao i književnost, a mislim da ga škola (pod pretpostavkom obrazovanog kadra, iako toga nemamo jer se skup profesora/poznavatelja književnosti/likovne kulture ne preklapa sa skupom poznavatelja stripa) može donekle riješti.
Tražimo odgovor na pitanje zašto čitati strip/književnost (a ne igrati Call of Duty ili Angy Birdse pri čemu nemam ništa protiv toga nego samo postavljam pitanje zašto izabrati A umjesto B)i kako čitati (ne - kako čitati strip/književnost, nego kako čitati općenito). Lektiru složiti vodeći se tom logikom
meni osobno fali točna i jasna slika što želimo postići lektirom u školi, pa da na osnovu toga analiziram koje konkretne stripove bih preporučio.
popularizacija ili kanonizacija? i kad čitam ove preporuke, nekako se svi hrvu između te dvije objektivne krajnosti: htjeli bi kanonska djela, ali da i djeca zavole stripove.
nisam pametan, nemam odgovor, ali teško mi je razmišljati o konkretnim naslovima bez konkretnog cilja.
Po meni, u osnovnoj školi popularizacija, u srednjoj klasici stripa tipa Maus.
U osnovnoj cilj može biti da se djeca nauče čitati strip, da im postane prirodan jezik stripa i pripovijedanje kroz slike.
U srednjoj ubaciti neke bitne stripove, klasike. Moji bi prijedlozi bili već spomenuti Maus, pa nešto od Bande Designee, problem je što su tu klasici uglavnom duži serijali. Ima i kraćih serijala kao što su Sambrovi ili Šninkel, ima se za probrati. Od mangi može komotno i Taniguchi ili nešto od Tezuke, od Amera mi, pored Mausa, pada na pamet Sandman ali je predug, pa je tu možda bolje nešto od grafičkih novela. Eisner ili slično, iako je meni osobno Ugovor s Bogom bio poprilično dosadan.
odgovor je Malom_Mati: iskreno, u tom slučaju ja bih odabir lektire (ako je administrativno moguće), prepustio učenicima. neka svatko ode u knjižnicu, prelista i odabere što god želi i onda kroz esejić objasni što je i zašto odabrao i što o tome misli sad kad je pročitao/pročitala.
odgovor je Malom_Mati: iskreno, u tom slučaju ja bih odabir lektire (ako je administrativno moguće), prepustio učenicima. neka svatko ode u knjižnicu, prelista i odabere što god želi i onda kroz esejić objasni što je i zašto odabrao i što o tome misli sad kad je pročitao/pročitala.
U tom se slučaju izabire najtanji, to ti je jasno, jel da?
Kurikularna reforma, premda voditelj pokazuje određeni entuzijazam, ne može uspjeti, ako nema istovremeno društvene reforme.
Te su stvari neodvojive.
Opet problem kruga.
Po meni, uopće se ne zna što je Cilj školstva, obrazovanja. Tek tu se treba dogovoriti, to bi bilo prvo.
Je li cilj ono što je bio nekada ideal, tzv. humanističko obrazovanje ili instrumentalizirano, funkcionalnost u društvu shvaćenom kao podjela rada?
Je, al ko će se dogovarati oko toga? Vidiš da to pitanje ni nije na dnevnom redu (iako bi trebalo biti). Tj. nije na dnevnom redu iako akteri guraju u smjeru funkcionalnosti/podjele rada. A rasprave (javne, relevantne, utjecajne) nema ni u tragovima.
Trenutno nam je ponuđeno (Bogovi su milostivi) pitanje lektire i ono...osvaja se jedna po jedna postaja
odgovor je Malom_Mati: iskreno, u tom slučaju ja bih odabir lektire (ako je administrativno moguće), prepustio učenicima. neka svatko ode u knjižnicu, prelista i odabere što god želi i onda kroz esejić objasni što je i zašto odabrao i što o tome misli sad kad je pročitao/pročitala.
To bi pretpostavljalo da nastavnici poznaju sve knjige u knjižnici.
Kad se govori o uvođenju stripa u kurikulum, nisam siguran tko bi to predavao - nastavnici hrvatskog ili likovnog? Kao povjesničar umjetnosti i kroatist, koji bi bar na srednjim školama mogao predavati oba predmeta, skeptičan sam prema obje opcije. Mi na fakultetu nismo čitali nijedan strip i pitam se kako bi moje kolegice i kolege koji nisu privatno čitali stripove to predavali.